lauantai 16. tammikuuta 2016

Maailman ympäri 80 päivässä

Anna nyt. No enhän anna. Anna nyt.
Tuntemattomuuden varjoista minulle tarjottiin ehdotus vetää maailma ympäri kahdeksassakymmenessä päivässä. Suoranaista laiskuuttani ja rahapuutteen vuoksi päätin tutkia miten sellainen työ loppujen lopuksi hoidetaan. Löysin siihen tarkoitukseen kahdeksankymmentä luvulla tehdyn animaation eräästä englantilaisesta herrasmiehestä, joka tekee moisen tempun. Aika sattuma! Tosin hän ei ole ihminen vaan eläin, kuten kaikki muutkin hahmot, mutta tämähän on ymmärrettävä tapaus lapsille tarkoitetuissa piiretyissä.

Animaationhan nimi on Maailman ympäri 80 päivässä, jossa  koiraksi/ketuksi muutettu Phileas Fogg kiertää apinapalvelijansa Passepartoutin kanssa maapallon ympäri 1800-luvun aparaatteilla. Animaatiossa hän matkustaa Lontoosta Sueziin kuumailmapallolla, josta laivalla Intiaan, siellä ensin junalla ja sitten norsulla toiseen päähän maata pelastaen samalla prinsessan, jättäen hänet kuitenkin Kalkuttaan herrasmiehen jatkaessaan laivalla Kiinaan, josta sieltä Amerikkaan, missä jatketaan junan pysähdyttyä tuulen mukana menevällä lumikelkalla laivaan ja siinä hän pääsee määränpäähänsä jo vuorokautta aiemmin luullen ensin hävinneen vedon pidätyksen takia, mutta ehtii määräaikaan mennessä reformiklubille tajuttuaan virheensä sanomalehdestä. Klubilla hän vielä tarinan lopuksi kerskailee kiertävänsä seuraavaksi maapallon 66 päivässä.

Nyt on jotenkin hämärä tunne tässä, että jotain olisi totaalisen pielessä. Aivan kuin eläinroolit olisivat aivan vääriä, tarinakin liian simppeli ja vääränlainen...

"Arvasin, että minun olisi pitänyt
kääntyä Albuquerquesta vasemmalle."
Äh, en minä jaksa enää tyhmää esittää. Halusin nyt vähän uunottaa teitä lukijoita. Tuossa edellä oleva synopsis oli eräästä toisesta kahdeksankymmentäluvulla tehdystä Maailman ympäri -animaatiosta.

Kun joku anonyymiyden taakse kätkeytynyt henkilö ehdotti kirjoittelemaan BRB:n animaatiota, minulla jotenkin mieleni sopukoissa välähti kommentin vajaisen informaation takia (pahoittelut, jos tämä nyt loukkasi teitä, kyseisen kommentin kirjoittaja) tutkia löytyisikö kyseiseltä vuosikymmeneltä jotakin toista Maailman ympäri -animaatiota BRB:n tuottaman lisäksi. Omaksi suureksi yllätykseksi löysinkin Youtuben kautta samaa nimeä kantavan australialaisen animaation vuosikymmenen loppupuolelta (1988) ihan suomeksi dupattuna. Ei tässä oikein voi muuta kuin kauhistella omaa tuuria toisinaan. Miksei tämä voisi toimia lotonkin suhteen?

"Olisiko teillä hetki aikaa puhua herrastamme...?"
Mutta kuten tuolla jo tuli pähkäiltyä muka hauskasti, tämä maapallon toisella puolella tehty animaatio ei ole kovinkaan hyvä. Suurimpana syntipukkina siihen on sen pituus. 50 minuutilla ei kovin tasaväkisesti pystytä taistelemaan noin 650 minuuttia vastaan. BRB:n animaatiossa jalopeura oli vasta Ranskassa siinä vaiheessa, kun aussilainen katosi lopputekstien taakse.

Pituuden merkeissä hahmokaartiakin on typistetty. Kirjalle uskollisesti ausseilla matkaan lähtivät vain tuttu kaksikkomme, salapoliisi Fix heidän perässään. Fix on tässä animaatiossa saanut hieman Transverin kädentaitoja, sillä hän yrittää hidastaa Foggia naamioitumalla paikalliseksi sekä saamaan pidätysmääräystä tunaroiden luonnollisesti perus animaatiopahiksen tavoin. Prinsessa Romi (tai Aoudan jos ollaan kirjalle uskollinen) on kaksikon mukana vain Kalkuttaan asti, sillä sankarikaksikko periaatteessa tappavat Kali-kultin jäsenet romahduttamalla temppelin kulttilaisten niskaan. Yllättävän karu toimenpide.

Matkustusvälineistö itsessään on yhtä tapausta lukuunottamatta lähteelleen uskollinen. Matka alkaa ausseilla Lontoosta Sueziin yhdellä suoralla kuumailmapallolennolla. Toki matka voisi olla suhteellisen realistinen, mutta miksei matkaa voitu mennä junalla ja laivalla, varsinkin kun Fix lähti sinne samana päivänä ja oli vieläpä siellä odottelemassa heitä?

Fix on jopa Kalkutassakin ennen Foggia.
Kulkuvälineiden jälkeen päädymmekin nuoremman animaation heikompaan osa-alueeseen: hahmoihin. Hahmojen persoonallisuus on kaikilta osin hyvin lattea ja pääkaksikon kohdalla loppua päin peräti ärsyttävä. Herrasmies Fogg on lähestulkoon nenänvartta pitkin ylpeilevä tylsämielinen mulkku, joka aina luulee olevansa oikeassa ja sattuu valitettavasti olemaan oikeassa. Palvelija Passepartou on vielä ärsyttävämpi vähä-älyisyydestään sekä stereotyyppisen ranskalaisaksentin ja siitä syntyvän "oh la la" -huokausten takia. Fransmanni oikeasti hokee hokemaansa kokoajan pääasiassa epätoivon merkiksi, varsinkin kun hänen isäntänsä maksaa joka ikisestä asiasta keskimäärin 5000 puntaa. En muista BRB:ssä palvelijamme huolestuneen raha-asioista kuin vasta Atlantin ylityksessä, kun kauppoihin menivät heidän kaikki viimeiset matkarahansa.

50 minuuttia todellakin nakertavat tarinasta selkeitä osuuksia pois jättäen sen toisinaan puille paljaille. Toisin kuin BRB:n animaatiossa Foggilla ei ole periaatteessa mitään pointtia lähteä reissullensa kuin vain keikarimaisesti näyttää reformiklubin sohvien kuluttajille pystyvänsä siihen. BRB:ssä jellonamme saa matkasysäyksen todistaakseen lordi Guinnessin ja reportteri Ralphin ajatuksen maailmankierrosta oikeaksi muille klubilaisille, jotka selkeästi vähättelivät vanhaa ja raihnaista lordia. Paljon kiintoisampi motiivi kuin tuolla edellä.

Tämä tässä on rosvo, ei herra Fogg.
Herra Fogg löytyy ylempätä blogia.
Toisaalta animaatio on sinällään kiintoisa, että se näyttää pankkiryöstötilanteen, minkä vuoksi Fix lähtee Foggin perään poliisien luulevan hänen olevan ryöstäjä. Tässä kuitenkin tehdään sinällään outo ratkaisu, että pankin ryöstää 100%:sti Foggin näköinen pystykorva, mikä ainakin minussa tuo pientä tutinaa siitä, että onko tekijätiimi ollut laiska vai koittivatko he tuoda jännitystä katsojille? BRB:llä ryöstäjä ei ole kaksoisolento vaikka onkin saman lajin edustaja, mutta kokonaiskuva näyttää luonnollisemmalta, kun mehän emme näe sarjassa muita leijonia.

Leijonista puheenollen animaatiossa ei ole mitenkään laaja eläinkunta. Kaikki ovat lähestulkoon koiria. Toisista eläimistä muistan vain yhden satunnaisen sian, näätäkulttilaiset sekä prinsessan, joka taisi olla mielikuvituksettomasti kissa. Fransmannin transformaatio apinaksi on täysin turha, kun 95% hahmoista ovat koiraeläimiä. Tässä vaiheessa lienee jo arvattavaa, mitä mieltä olen espanjalais-japanilaisen animaation suhteen eläinvalinnoista.

Ja näin länsimaalaiskoirat aiheuttivat
Intian näätäpopulaatiolle pullonkaulaefektin
ennen lopullista sukupuuttoa.
Animointi on tasapaksua. Se ei ole hienoa, mutta se ei ole kamalaa soopaa. Oikeammin sanottuna piirrosjälki on aika tylsää katsottavaa. Hahmot enimmäkseen heiluttavat päätään takakenoon ja heilahtelevat aloillaan puhuessaan olematta kuitenkaan mitenkään erityisen elämättömiä, mutta silti tylsiä. Eräässä kohtauksessa sentään oli havaittavissa vähän laiskuutta, kun Passepartou ei edes katsonut kuunnellessaan konduktööriä Intiassa, vaan katsoo tyhjyyteen istuessaan penkillä lauseittensa välillä.

Duppi on juuri ja juuri siedettävää laatua. Pientä huulisynkkausvirheitä bongaa toisinaan tuon tuosta. Huvittavinta oli kuulla Eero Saarisen (BRB:n Phileas Fogg) ääni mainoksessa ennen animaation alkua. Porukasta erotin selkeiten mm. Mölli-peikkoa näytelleen Erkki Saarelan ollen kaartista se paras näyttelijä Fixin roolissa. Passepartoun ääninäyttelytyön tuomion voitte lukeakin edeltä.

Ilmeeni, kun näin Foggin moksauttavan Fixiä Lontoossa.
Katsottuani tämän tuotoksen rupesin miettimään milloin olin nähnyt BRB:n Willy Fogin viimeksi. Ryhdyinkin suoraan siltä istumalta katsomaan sitä piirroselokuvan jälkeen. Tämä katsomiskerta pisti minut arvostamaan entistä enemmän tätä klassikkoanimaatiota, kun löysin tästä paljon asioita, jotka olivat paremmin toteutettu australialaiseen verrattuna. Osan paremmuudesta jo selitinkin tuolla edellä, kuten Foggin motiivin reissuun. Mutta kyllä sitä tavaraa löytyy enemmänkin.

Toisin kuin australialaistuotannossa, BRB:n animaatio on selkeästi tehty käsi sydämellä. Aussiversiosta syntyy aatos, että koko juttu on tehty vain rahankiilto silmissä ja ehkäpä vähän koittaen koijata hölmöjä asiakkaita ostamaan heidän tuotoksen BRB:n sijasta. BRB:llä taas ollaan kunnolla mietitty asiat läpi. Tai no... ainakin suurimmalta osalta.

Kuinka aika riittänee, kun päivät hupenee
ja maailma on suuren suuri?
Hahmokaarti on mieleenpainuva, sillä jokainen hahmo on elävä. Ei ole päitä heiluttelevia, mielikuvituksettomia piskejä, vaan näemme varsin laajakantaisen eläinkunnan, ja jokaisesta hahmosta voi melkeinpä todeta rotunsa puolesta millainen on heidän persoonallinen linjaus. (Kauhistus kun oli aika rasistinen ilmaisu.)

Otan jälleen asiaksi Phileas Foggin, sillä näissä animaatioissa heidän persoonallisuutensa ovat kuin kaksi laivaa. Ei siinä, että tuli jo laverreltua tuolla edellä piski-Foggin persoona, mutta hurtta on kissaa huonompi persoona. Koiruus on ylistereotyyppinen herrasmies, jonka ääripiittaamattomuus ulkomaailmaan ei ole edes huvittavaa. Esimerkiksi, kun Passepartou laskeutui Kiinassa laivaan myöhässä paperilohikäärmeen selässä Fogg ei ollut yllättynyt tai iloinen asiasta. Sanoi vain palvelijalleen, että on sopivasti ruoka-aika. Jalopeura-Fogg taas on jalo ja kohtelias. Ei ole turhan ylimielinen ja ei jätä ketään pulaan. Hän on toki kaavoihin jäykistynyt herrasmies, mutta suorittaa asiat tyynesti ja päättäväisesti, on tietoviisas ja tulee toimeen vieraiden ihm... siis eläinten kanssa. Varsin hyvät pisteet hänellä mallikansalaisen roolihahmoksi, toisin kuin toisella Foggilla.

Vaikka BRB lisäilikin hahmoja heidän adaptaatioonsa, niin voi kyllä todeta, että ne ovat olleet harkittuja ratkaisuja. Kukapa nyt ei muistaisi Transferia, animaatiomaailman ehkäpä parasta valepukeutujaa, jolla on varsin kiehtovan outo silmä? Silmän välähdys on kyllä varsin nerokas keksintö, sillä se toimii hyvänä keinona paljastaa varsinkin nuorille katsojille, että sankariryhmä on vaarassa ja erottaa hahmon muista pahiksista persoonallisella tavalla. Tosin olen vähän ilkeä ja sanon sen, että Transferin taito olla syyllinen lähestulkoon kaikkissa matkaa hidastavissa elementteissä menee viimeistään Amerikassa inflaation puolelle. Miksei puhvelilauma voinut tulla ihan sattumalta kurinalaisessa jonossa junan eteen tai rosvot ihan itsenäisesti lähteä kultavankkureiden perään?

Transfer kuulee uraanin halkeavan.
Itseäni eniten huvittavat mielipiteeni Bullysta ja Ticosta. Muistan lapsena tykänneeni Ticosta niinkin paljon, että halusin saada samanlaiset housut kuin hänellä sekä hänen aurinkokellonsa. Bullysta en pitänyt ollenkaan. Aina valittamassa ja hidastamassa Fixiä. Nyt uudemman kerran katsottuani Tico oli se ärsyttävä ulisija, koska hänellä oli aina nälkä. Bully taas oli aivan mahtava hahmo. Häntä tuli aina sääliksi Fixin räyhätessä hänelle ja kun hän pääsi hommiin, niin hänestä näki, että hän tekee hommat täysillä. Juokseminen ei vain ole hänen juttunsa. Tarinallisesti Bully saa omasta mielestäni parhaan mahdollisen palkkion: Hän saa mätkiä Fixiä olan takaa kokemista vääryksistään.

"Here's Bully!"
Jokaisen jakson alussa nähtävä tilanteen katsaus Lontoossa tuo mieluisan muistutuksen siitä, että taustalla rypee vedonlyönti, missä on kyseessä sekä raha että maine. Paine pysyy aika intensiivisenä koko sarjan ajan. Valitettavasti nykyään, kun lähes kaiken voi katsoa digitaalisena, "jatkuu seuraavassa jaksossa" -osiot ovat menettäneet merkitystä. Toki se toimii niille, jotka katsovat tätä uskollisesti television kautta ja saavat jännitellä aina seuraavaan lähetyskertaan.

Kolikon kääntöpuolella Willy Fogin matkaseurassa ovat musikaaliosuudet. Suomenkielisessä versiossa kuulema on osa musikaaleista leikattu pois, joka kuulostaa varsin hyvältä asialta tässä tapauksessa. Laskekaa talikkonne ja soihtunne hyvät ihmiset, sillä en ole puhumassa intro ja outro -kappaleista, sillä ne ovat varsin mainioita. Olen nostamassa pöydälle tarinan aikana nousevat kappaleet, joista yksi toki on jaksojen lopussa soiva outro, jonka ristin nyt epävirallisesti "Vislaa vaan".

Henkilökohtaisesti tämä kohtaus on tyhmin ja laiskimmin
toteutettu karkuunpääsytilanne animaatiohistoriassa.
Passepartou vain kierähtää lehmä toiselle puolelle
ja jahtaavat munkit juoksevat heti hänestä ohitse,
kun hän on kyykistynyt.
Musikaalit ovat BRB:ltä varsin hämmentävä ratkaisu, sillä animoinnin ja laulujen yhteinen polku ei kulje samaa reittiä. Hahmoilla ei ole musiikin tahtiin menevää koreografiaa oikein nimeksikään ja vähän ikävästi suomalainen duppiryhmä ei omasta puolestani vedä tunnuskappaleita lukuunottamatta musikaaleja kovin hääppöisesti. Varsinkin Ticon laulu Yhdysvalloissa tunnostaa niin päälle liimatulta ja keskeneräiseltä, että saan kiittää kelausnapin sukupuuttoa. Lisätuskaa tuo laulun toisto toisessa jaksossa ja "Pääsimme vihdoinkin Amerikkaan" on viimeisellä esityskerrallaan jo kauhutasolla krapulaoksentelu. Yh...

Silmiinpistävintä tämän kertaisessa katsomiskerrassa oli hahmojen tupakointi ja puheet alkoholista. Muumejahan ollaan ainakin kertaalleen parjattu siitä, että Pappa ja Nuuskamuikkunen vetävät piippua, mutta se ei ole mitään verrattuna maailman ympäri reissuun. Varsin monella sivuhahmolla on sikari tai piippu huulilla sauhuamassa ja päähenkilöstö nauttii ruokailessaan ainakin viskiä ja tequilaa. Alkoholilla on toki sarjan juonen kannalta kaksi tärkeää tapahtumaa: Ensimmäisessä Fix viivästyttää Passepartouta tarjoilemalla hänelle hilpeää juomista, mutta Transfer puuttuu peliin kalauttamalla Fixin ja tarjoilemalla Foggin palvelijalle valepuvussa selkeästi jotain vahvempaa tavaraa, jonka jälkeen hän muiluttaa Passepartoun Japaniin, jotta saisi varmasti Foggin suunnitelmat piloille. Toinen tilanne on Meksikossa, kun Passepartou ostaa kaikki majatalon tequilapullot, jotta matkaajat pääsisivät jatkamaan matkaa kuumailmapallolla, kun laiva San Fransiscoon joutui myrskyyn. Tilanne vielä korostuu siten, että Passepartou saapuu takaisin isännän luokse pienessä huppelissa pullojen kanssa. Liekö hän maistellut lastista?

Rööki tosissaan palaa varsin ahkerasti.
En toki ole vääntämässä asiasta mitään härkästä, mutta on varsin kiintoisaa taas vaihteeksi, miksi puhutaan "nostalgisten" lastenohjelmien mm. väkivallattomuudesta sekä rauhanomaisuudesta. Tietyn tasoinen aikuisuus saa olla lastenohjelmissa, kunhan se ei ole selkeästi ahdistavaa tai seksististä. Tässä tapauksessa alkoholin käyttö pysyy minimissä ja on loppujen lopuksi osa juonta. Luotankin sitaattiin, jonka väitetään tulleen animaatiomestari Don Bluthin suusta: "Lapsille voi kertoa mitä tahansa, kunhan sillä on onnellinen loppu."


Sarjassa peräti näytetään, kun saluunassa on ammuttu yksi henkilö.
Palaillaan taas Iso-Britanniasta karkotettujen taskuvarkaiden ja prostitoitujen jälkeläisten tuotokseen. Odotettavasti se ei ole BRB:n maailman kierron veroinen. Se soveltuu tätä nykyään enemmän kuriositeettisena kokemuksena kuin laatuajan kulutuksena. Jos haluaisin naulata lapsia television ääreen, niin mieluiten laitan Willy Fogin marssimaan ruudulle, sillä se oikeasti viihdyttäisi heitä ja pitäisi heidät pitemmän ajankin tapittamassa hiljaa.

BRB Internacionalin versiossa vedetään oikeista naruista: se on hauska, viihdyttävä, kiinnostava sekä uskollinen alkuperäislähteeseensä sopivin maustein. Se tulee kestämään tulevaisuudessakin niin aikaa kuin kulutusta.

Ei se aussilainen noin kauhea ole, lordi Guiness.
Ottakaa mallia Foggista, kun hän on noin tyyni järkytyksestä.

2 kommenttia :

  1. Kiitos tosi paljon kun päätit kirjoittaa Maailman ympäristä :). On tuo aussiversio tuttu itsellenikin, kun se oli meillä DVD:llä, mutta annettiin se sitten pois.

    Alkoholista puheenollen; Passepartoutillahan on siinä Japanin matkan alussa krapula. Menee kyllä tosin yllättävän nopeasti ohi, mutta mitä pienistä.

    Itseäni tosin on ihmetyttänyt kapteeni Speedyn tunnarissa olo, koska hän ei esiinny sarjassa kuin vain kolme jaksoa ja nekin loppupuolella. Ja miekkavalaat eivät ole luonnossa noin aggressiivisia kuin mitä sarja antaa ymmärtää.

    Kuitenkin ihan mahtava sarja kaiken kaikkiaan.


    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kapteeni Speedy on kyllä juonen kannalta varsin merkittävä hahmo, vaikka onkin vasta tarinan loppupuolella. Voi ehkäpä olla, että Bully tai joku muu hahmo ei jostain syystä "soveltunut" alkuintroon.

      Ja olihan se miekkavalaan aggressiivisuus vähän yliampuva dramatiikan luonti yritys.

      Poista