torstai 22. tammikuuta 2015

Blogin varsinainen syy

En tiedä kuinka moni teistä ehkä on jo näistä kahdesta ensimmäisestä blogikirjoituksesta alkanut miettimään, mikä on tämän blogin pointtina?

Ja syynä on kuin onkin Tanoshii Mumin Ikka: Boken Nikki (楽しいムーミン一家 冒険日記)

Ensimmäiset 76 osaa Muumilaakson tarinoita nähtiin 1991-94 välisenä aikana. Itse olen loppujen lopuksi aika yllättynyt, että siinä kesti noinkin kauan. Tietenkin muistikuvat ensimmäisistä viidestä vuodesta ovat aikalailla "typistyneet" yhdeksi vuodeksi. Rakastin muumeja jo tuolloin. Paitsi tietysti tiettyjen jaksojen kohdalla välttelin niitä tiettyjä kohtauksia.

Joskus 1997 sitten paljastautui jotain erityistä. Tulikin lisää Muumilaakson taritoita -jaksoja! Puhuttiin "uusista muumeista". Kyseisestä asiasta oltiin totta kai innoissaan. Oltiinhan näitä entisiä muumeja katsottu VHS-kaseteista lukemattomia kertoja. Ainut miinus asiaan oli, että tuolloin kun uudet muumit näkyivät, minulla oli kerhoa ja jouduin odottamaan seuraavaan päivään, että sain katsoa edellisen jakson kasetilta. Ja voi sitä päivää, kun äitimuori sanoi "ka, se unohtui."

Tanoshii Mumin Ikka: Boken Nikki, kuten nämä jälkimmäiset muumit tunnetaan Nousevan Auringon Maassa, oli lapsena ajoittain hauskaakin katsottavaa. Mutta niissä oli jokin outo fiilinki, mitä en tunnistanut. Sitten kasvoin. Hetkellisesti kaikki lastenohjelmat olivat luonnollisesti ihan peestä joka ikinen. Sen ajanjakson jälkeen katsoin tämän muumien "2.tuotantokauden."

Mitä itse olen penkonut näitä Internetin syövereistä olleita muumisivustoja/ blogeja/ kirjoituksia/ trollauksia niin yleinen ilmapiiri näistä muumeista on suhteelisen synkkä. Itsekin uppoan samaan kastiin. Kaikki asiaan syventyneet tuntevatkin tämän matemaattisen kaavan:

Uudet muumit = huono animaatiojälki + persoonalliset muutokset + jaksojen välisen juonen puutos

Noilla yhdisteillä mikä tahansa jatkosarja saisi huonon vastaanoton.

Tyypillinen esityskuva "uusista muumeista"

Mutta mitä minä olen näitä asioita taas toistelemassa tässä? Mitä nyt olen itse näitä lähteitä tutkinut, niin asioissa ei olla loppujen lopuksi kovin syvällisesti menty. On vain sanottu nuo asiat ja näytetty kuvia, joissa muumeilla tai muilla hahmoilla on jokin omituinen ilme (yleensä pallosilmät nuppineulanpään kokoisilla silmämunilla). Itse olen jostain kumman syystä tuhlannut vapaa-aikaani ajattelemalla näitä jaksoja, kuinka epäkorrekteja ne ovat Tanoshii Mumin Ikkaan, eli ensimmäisiin 76:een jaksoon, kuin myös alkuperäisteoksiinkin.

Olen tätä blogin kirjoitusta miettinyt kirjoitushetkellä peräti jo kaksi ja puoli vuotta. Alkuperäisen suunnitelman mukaan minä perkkaisin asiaa animaatiotasolla frame framelta ja sekunti sekunnilta joka ikisen asian, mikä näissä uusien muumien animaatiotekniikassa aiheuttaa minussa mielipahaa. Nyt jälkikäteen ajateltuna koko homma olisi aikamoista pilkun viilausta ja nirppanokkaisuutta.

Kehityksen rattaissa olen päätynyt tarinaa analysoivaan/arvostelevaan malliin. En ole mikään mestari ja kynäniekka, vaan eräs aikuinen, osittain lapsen tasolle jäänyt kainuulainen korpimies, joka haluaa vaan tyhjentää informaatiotaan päästään haasteen vuoksi.

Tavoitteena olisi arvostella mahdollisimman hauskasti näitä 25:ttä jaksoa, joita on näytetty YLEn kanavilla. Tämä ainakin antaa jonkin tasoisen elinkaariennustuksen tälle blogille. Olen hieman toki miettinyt jo etukäteen, mitä tekisin sen jälkeen kun olen tehnyt nämä analyysit, mikäli YLE tai Moomin Characters pistä stoppia tämän blogin jatkuvuudelle.

No, mitä sitä turhia tässä enää jaarittelemaan. Hommathan alkaa luonnollisesti alusta eli jaksosta 77. Muumipeikon kihlaus. Pitäkää toki tuoleistanne vielä kiinni, sillä arvostelu tulee maks parin päivän päästä! Ainakin kirjoitushetkellä...

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti